La societat catalana ha demostrat històricament que és imaginativa, creativa i emprenedora. Cal potenciar aquests trets característics en els propers anys, amb iniciatives que potenciïn les empreses d’alt valor afegit, la indústria i la tecnologia, l’economia de serveis, la nostra xarxa educativa i, sobretot, el coneixement d’idiomes estrangers.
La importància dels idiomes estrangers s’esmenta ja al Manifest de FemCAT com a element directament lligat a la competitivitat. La millora del coneixement de llengües estrangeres és un repte sistèmic al qual contribueix el sistema educatiu, com a agent transversal a la societat, i el món empresarial, com a agent implicat i beneficiat per tota millora en el capital humà. És igualment important la possibilitat d’oferir a tots els ciutadans una vida quotidiana on els idiomes siguin presents i aportin oportunitats de progrés personal, adquisició de nous coneixements, cultura i gaudi. Per això FemCAT proposa fer del coneixement d’idiomes estrangers una prioritat de país.
A través de l’experiència empresarial dels seus membres, FemCAT observa l’existència d’una bretxa idiomàtica: la diferència entre la necessitat d’idiomes estrangers a les empreses i el coneixement per part de la població. Per contribuir al tancament de la bretxa, FemCAT posa en marxa l’Observatori dels Idiomes i la Iniciativa pels Idiomes.
L’Observatori dels Idiomes va néixer el 2021 i recopila dades que permeten avaluar l’encaix entre oferta i demanda i, per tant, potenciar la competitivitat de les empreses. És l’única iniciativa a Catalunya que mostra dades sobre la bretxa d’idiomes a les empreses (amb dades pròpies i indicadors de referència), des del convenciment que la divulgació conjunta del nivell d’idiomes de la població, la demanda de competències lingüístiques i l’oferta d’idiomes actual ajuda a conscienciar la població i a orientar les polítiques públiques.
A la 2na edició, al febrer del 2023, diversos mitjans han donat una cobertura detallada a les dades i de testimonis d'empreses, tant pel que fa als perfils de persones amb coneixement d’idiomes que troben a faltar, com les estratègies que posen en pràctica per resoldre-ho i l’experiència de treballadors i treballadores.
Aquesta campanya i l'impacte mediàtic s'ha difós a les xarxes a través de #MésIdiomesMillorsEmpreses, on les empreses i testimonis poden donar a conèixer la seva experiència amb els idiomes.
La Iniciativa pels Idiomes és un front comú del món empresarial per impulsar propostes, basades en evidències, orientades a millorar l’encaix entre l’oferta i la demanda de coneixement d’idiomes, així com millorar les competències lingüístiques en el marc de la competitivitat de les empreses, l’ocupabilitat i el desenvolupament professional de la població.
Dos empresaris, una experta en ensenyament d'idiomes i un treballador internacional conversen sobre la necessitat d'idiomes a les empreses i com s'hi fa front.